zondag 24 mei 2009

Virtual Earth

Nu we vijftig berichtjes online gezet hebben over Google Earth 5, wordt het tijd om eens te kijken wat de concurrentie allemaal doet. Belangrijkste rivaal is een product van Microsoft : Virtual Earth. Zelf hou ik nogal van GE5 omdat het een apart programma is, terwijl VE vervat zit in een web browser. Toch zijn foto's van sommige plekken veel beter gedetailleerd, en veel recenter dan op GE5. Ze moeten dus dringend een tandje bijsteken.
Als voorbeeld nemen we een willekeurig bushokje in Antwerpen waar ik vanmiddag voorbijreed.
Op GE5 zie je de Nationale Bank op een foto uit 2004, terwijld de werken aan "den boulevard" nog volop aan de gang zijn. De foto van VE toont daarentegen een recente opname van dezelfde leien en dezelfde nationale bank. Je kan inderdaad het betreffende buskotje zien staan.

Toch zie je nog lang niet alle boeiende details van het stadsleven alsof je er zelf zou bijstaan. Als je daar ECHT voorbij rijdt met de auto, zoals ik vanochtend bijvoorbeeld, krijg je nog zoveel meer te zien. Ik moet toegeven dat ik even schrok toen ik met de auto voor stond te wachten voor het rode licht en mijn oog viel op de dames die naast me in het bushokje zaten. En het toeval wil natuurlijk net dat ik mijn blackberry in de hand had, mét fotofunctie. En dat allemaal om de kwaliteiten van Virtual Earth te illustreren. Niks trukage!

WAARSCHUWING : ga even stevig zitten voor je de rechtse foto in detail bekijkt.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten