
Toen ik een jaar of twaalf was, heb ik deze beide knapen ooit op schaal gemaakt. Misschien wel de grootste modellen die ik ooit gemaakt heb. Van de USS Saratoga heb ik geleerd dat je die kleine rotvliegtuigjes niet mag vastkleven op het dek voor je alles geschilderd hebt, anders kan je het er met je borstel niet meer tussen om nog netjes het hele dek te schilderen. Van de Forrestal heb ik dan weer onthouden dat geschilderde vliegtuigjes onmogelijk nog te verlijmen zijn op een geschilderd dek, omdat de lijm niet "pakt" op de verf.
Maar het leven op een vliegdekschip is vooral romantisch vanaf de kaai. Aan boord van de Forrestal gebeurde in 1969 het zwaarste ongeval uit de geschiedenis van de US carriers. Een Phantom F4 die op het dek geparkeerd stond tijdens een missie voor de kust van Noord Vietnam vuurde per ongeluk een raket af die een volgetankt en bewapend vliegtuig trof op het dek. De vrijgekomen brandstof en bommen aan boord vatten vuur en meteen stond het halve dek en een hele rij vliegtuigen in brand. Uiteindelijk lieten 134 matrozen het leven bij dit ongeval. Het schip heeft in haar hele loopbaan slechts vijf dagen oorlogservaring beleefd. Na haar herstelling heeft de Forrestal nog 13.830 dienst gedaan in vredestijd, maar heeft nooit meer actie gezien.

Google toont de USS Forrestal en de USS Saratoga zusterlijk naast elkaar in de haven van Newport, Rhode Island. De missies zitten er op. Al wat bruikbaar was is verwijderd. Gouden horloge, bedankt voor de mooie jaren. Voor ééntje van beiden wordt geld verzameld in de hoop er ooit een museum van te kunnen maken. De andere is in zeer slechte staat en verdwijnt uiteindelijk ergens op de zeebodem. Ongetwijfeld tot vermaak van koraalvisjes en duikers, die hier wel een hele kluif zullen in vinden.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten